top of page

קליעה בשיטת הקשתות

אולי ראיתן.ם את הפוסט המתרגש שלי בפייסבוק על ההגעה לאליסון פיצג'רלד, אם לא, זו ההזדמנות.

אליסון פיצג'רלד

אליסון, קולעת סלים כבר יותר מ 30 שנה, השתתפה בתערוכות ותחרויות בכל העולם, ובכל זאת, במפגש איתה, את מכירה אישה אנגלייה חביבה ומנומסת, עם ידיים חזקות במיוחד. הגעתי אליה כדי להעמיק את המיומנות שלי בשיטת הקשתות, שיטה שיודעה גם בשמות Rib Baskets או Frame Baskets

אליסון עברה לצפון אירלנד מאנגליה לפני 35 שנה, בעקבות עבודה של בן הזוג שלה, לפני המעבר היא עסקה באגרונומיה. זה סיפור מעניין לגלות מה ריתק א.נשים למלאכה כלשהי, אצלה זה הגיע דרך הצמחים. באותה תקופה היתה בכפר אליו הם עברו תחנת ניסוי אגרונומית, זה היה בתקופה בה הפסיקו להשתמש בטאר (אדמה עשירה במיוחד בחומר אורגני עתיק שיובשה בשמש ושימשה לחימום הבית בדומה לפחם) בשל סיבות אקולוגיות, תחנת המחקר ניסתה לבדוק את האפשרות להמיר את השימוש בו בערבות- בשל הצמיחה וההתסגלות המהירה שלהן. הניסוי אמנם כשל, אבל אליסון תהתה איזה עוד שימוש ניתן לעשות בהם, מכאן הדרך לקליעה היתה קצרה. מאז היא מגדלת יותר מ 15 זני ערבה שונים, מלמדת ומציגה.

סלי קשתות של אליסון

קליעה בשיטת הקשתות

מקור השיטה באירופה, היא נפוצה מאד באנגליה, אירלנד וסקוטלנד ומשם נדדה גם לארצות הברית וקנדה.

השיטה שונה מקליעה רגילה בחומרים קשים, בכך שהיא אינה מבוססת על בסיס הנקלע בנפרד ובתחילת הסל ולאחריו הדפנות. בשיטת הקשתות הסל כולו נבנה יחד, הבסיס והדפנות מעוצבים כיחידה אחת בהדרגה מהצדדים למרכז הסל.

סלים בשיטה זו שימשו למגוון רחב של שימושים- נשיאת דגים, סלי ליקוט, מסננות לניקוי מזון ועוד.

ייחודיות השיטה היא שאין צורך לעבוד ברצף, במרבית הסלים הנקלעים מענפים, מרגע שמתחילים בקליעת הסל יש להמשיך ברצף עד לסיומו מכיוון שהחומר מתייבש, ולא יהיה ניתן לקלוע את סיומת הסל (כמובן שאפשר לפתור את זה בדרכים שונות, אבל הכוונה כאן ככלל ולא מה לעשות אם נתקעים וכו..). סלי קשתות נבנים בהדרגה כך שתמיד ניתן להניח בצד ולחזור אליהם בלי חשש.

מבנה הסל

הסלים גם נקראים סלי מסגרת מכיוון שהם בנויים ממסגרת (המקבילה ל"ניצבים" בשיטות המוכרות) חזרה יותר אשר מספקת את השלד והצורה של הסל, בין המסגרת או ה"צלעות" נקלע חומר דק יותר, הקולעים.

שיטה זו מאפשרת גמישות רבה בעיצוב צורות שונות ומגוונות של סלים.

בתמונה: סל קשתות שקלעתי מערבה.

חומרים מתאימים

באירופה משתמשים בעיקר בערבה, אך גם באלונים וחומרים מקומיים נוספים. חומרים למסגרת:

ניתן להשתמש בחוטרי זיתים, רימונים, אלת המסטיק, מכיוון שאין צורך בגמישות רבה, ניתן להשתמש גם במגוון של ענפים שלא מתאימים בכלל לקליעה (אני עשיתי ניסוי פעם בענפים תות עבים..)

חומרים לקולעים:

הקליעה דורשת ענפים שמסוגלים לעשות סיבוב של 360 מעלות, מה שמגביל את האפשרויות, מאד. אני משתמשת בעיקר בסנסנים אבל אפשר להשתמש בצמחים מטפסים רבים אחרים.

איך לקלוע

ממליצה להתחיל מסל פשוט, יש לעצב את המסגרת הבסיסית לפי הצורה הרצויה, יש כאן סדרת סרטונים עם הסברים לקליעת סל פיקניק. יש לה עוד עשרות רבות של סרטונים על סוגי קליעה שונים.

כאן יש סרטון נוסף עם הסבר לסל יצירתי יותר.

סדנאות וארועים קרובים בארץ

חוג הקליעה השנתי בחיפה מתמלא, יש עוד מקומות לשלישי בערב ולשישי בבוקר. כל הפרטים פה.

שבע אבנים- אלמד את שיטת הקשתות באופן מקיף, אני חושבת שהסדנא שלי מלאה, אבל שווה לבדוק באתר, ומוצעות שם סדנאות מעמיקות מאד- יונית קריסטל תלמד את מלאכת הצמר, ישי ילמד עבודה בעץ (שווה), יש שני מסלולי הכרות עם צמחים וליקוט מעמיק ועוד שפע של סדנאות מעמיקות במקום יפיפה, אני אשמח לפגוש אתכןם שם.

מבט קולע- תערוכת אמנים קבוצתית באשדות יעקב, גם אני מציגה שם כמה עבודות. הפתיחה בשבת הקרובה ב 11:00, התערוכה תסגר ב 17 לדצמבר. מוזמנות מאד

תערוכה של האמן וויל בקרז בגן הבוטני בירושלים, האמן מרתק וכדאי להציץ באתר שלו, יש גם סדנא ברביעי הבא, שלצערי הרב ביותר אני לא אוכל להגיע אליה איתו.

מקורות נוספים לקריאה ולהשראה

http://wovencommunities.org/catalogue/types/east-coast-creel/

https://www.nantucketlightshipbasketmuseum.org/research-collections/history-of-baskets

https://greenwoodbaskets.co.uk/

https://en.wikipedia.org/wiki/Creel_%28basket%29

https://en.wikipedia.org/wiki/Wicker

http://www.willbeckers.com/projects.html

פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
חיפוש תוויות
No tags yet.
עקבו 
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
bottom of page